SENDA DE LES CAIGUDES DE PINET

45 min.
Desnivell:
30 m.

La Senda de les Caigudes de Pinet és una ruta curta, alternativa en un tram de la Senda del Molló (PRV-172). Els punts d’enllaç amb la senda principal es troben, d’una banda en el Pla de Penya, paratge situat una mica més amunt del Collet de l’Aire i d’altra banda, en la Casa del Tio Honorio, en el paratge també anomenat Racó de Cacaueros.

Podrem utilitzar el traçat d’aquest sender local com a variant alternativa al traçat normal de la PRV-172 o també com a un itinerari circular amb eixida des del Collet de l’Aire o des de la població de Pinet.

Farem l’explicació agafant com a punt d’inici el Collet de l’Aire, al qual s’hi arriba eixint des de Quatretonda pel camí de la Serra. En trobar el primer encreuament, situat a 3,2 quilòmetres del poble, cal agafar el ramal de la dreta i seguir el camí principal fins a arribar al segon encreuament, on cal triar el camí que mena al Pinar de l’Avenc, actualment ple de segones residències. De totes les que n’hi ha a tocar del camí només el Corral d’Alberola és una construcció antiga que ha estat restaurada i recuperada. Quan s’aplega al pinar el camí s’endinsa entre els pins i continua fins al Collet de l’Aire per terreny pla primer, i després per trossos costeruts i descarnats.

Collet de l’Aire

El pal de situació del Collet de l’Aire és un punt d’encreuament o contacte de dos senders locals: la Senda de les Caigudes de Pinet i la Senda de l’Avenc.

Per iniciar l’itinerari cal agafar, des del Collet de l’Aire estant, el ramal de la dreta, el qual entra en el terme de Pinet i s’enceta en un tram bastant pla i arenós, i en acabant continua faldejant per les Caigudes de Pinet, un vessant que mira cap a llevant i que fa d’escaló entre el Pla de Penya i la Valleta que hi ha davall. Els veïns de Pinet tenen en aquest vessant uns dels paisatges més propers, per això són diferents els noms que hi han posat. A l’esquerra, només començar el recorregut, apareix la Lloma dels Pins i al cap d’un tros travessa el Barranc de Quatretonda. Aquesta senda s’ha conservat bastant bé durant els anys perquè la vegetació no creix atapida. Entre la xara que hi ha a la vora no és estrany veure algunes plantes d’especial interés botànic, entre les quals sovint fa la teranyina una classe d’aranya tigre, completament inofensiva, però espectacular tant per la mida de l’aranya com de la seua teranyina, que sol barrar el pas dels excursionistes.

Caseta del Tio Honorio

A mesura que s’avança es pot albirar a l’esquerra la Solana i a continuació el cingle de la Lloma de la Creu, coneguda també a Pinet com la Penya del Migdia. Des de davall del cingle ja es té a prop l’encreuament que més avant fa la senda. Aquesta cruïlla davalla còmodament al poble de Pinet si es tria el ramal de la dreta, mentre que si s’agafa el de l’esquerre remunta fins a la carena, des d’on val la pena aprofitar l’alçada per contemplar les bones vistes que hi ha de la Valleta i la Serra de Pinet. Des d’aquest punt la ruta comença a baixar cap a la Casa del Tio Honorio, punt on enllaça amb la PRV-172. La Caseta dels Guardes queda a la dreta i ja de baixada es pot veure Els Cantalars.

Des d’aquest punt d’enllaç amb la PRV-172 podrem seguir pel seu traçat fins al Pla de Penya. Després d’haver crestejat per sobre de la ratlla del terme entre Quatretonda i Pinet, d’haver deixat a l’esquerra unes encisadores vistes a la Valleta de Pinet i d’haver vist des de dalt alguns trams de la Senda de les Caigudes de Pinet que acabem de descriure, arribarem a l’encreuament que connecta la PRV-172 amb la baixada cap al Collet de Mire, per on podrem arribar al punt d’inici, tancant així un entretingut recorregut circular.